ITIL
Az ITIL betűszó, Information Technology Infrastructure Library (Információ Technológiai Struktúra Könyvtára)
Az IT-szolgáltatásmenedzsment számára jól bevált gyakorlatot leíró útmutatók gyűjteménye. Minőségi IT –szolgáltatásokra ad útmutatást, valamint a támogatásukhoz szükséges folyamatokra.
A ’80-as években angol kormányzati kezdeményezésre elindítottak egy programot, melynek keretén belül egységes szerkezetben dokumentálták a jó és sikeres gyakorlatokat, információrendszerekkel kapcsolatosan.
Napjainkra nemzetközi IT ajánlás gyűjteménnyé vált, ezáltal nemzetközi cégek és intézmények fogadták el és támogatják.
Az ITIL 30 éve folyamatosan figyeli melyek az ezen kérdésekre a megfelelő megoldások és ezeket széles körben publikálja is, bízva abban széles körben segítségre is lesz.
A nemzetközi szabványügyi hivatal (ISO) is elkészítette a témakörhöz tartozó szabvány gyűjteményeket, mint minden más területen, így az informatikában is a hatékonyság, biztonság, átláthatóság egységesített formáját tekintette céljának.
ISO 9001:2008: Minőségirányítási rendszerek nemzetközi szabványa
- a minőségirányítási rendszer bevezetése, dokumentálása, fenntartása és folyamatos fejlesztése;
- a folyamatok felismerése, sorrend és kölcsönhatás megállapítása;
- a folyamatok hatékony végrehajtása és irányítása;
- a folyamatok mérése, felügyelete, elemzése a tervezett eredmények, illetve a folyamatos javítás elérése érdekében;
- ha egy főfolyamat (vagy annak egy része) külső erőforrással (alvállalkozásban) valósul meg, akkor meg kell határozni annak szükséges kontrollját és felügyeletét – a szervezet felelőssége nem hárítható át az alvállalkozás kontrolljával az alvállalkozóra
ISO/IEC 20000:2005: Rendszer kiépítés, strukturált és hatékony módszert biztosít a megbízható informatikai szolgáltatások igénybevételére
Az ITIL alapjaira épült szabvány, amely tanúsítás lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy:
- felmérjék képességeiket menedzselt IT szolgáltatások nyújtásában, szolgáltatási szintjük megfelelő mérésében és teljesítményük megfelelő értékelésében,
- összehangolják az IT-szolgáltatásokat az üzletvitel és az ügyfelek igényeivel,
- csökkentsék a működési kockázatokat,
- megfeleljenek a szerződéses és a pályázati követelményeknek,
- bizonyítsák az IT-szolgáltatások minőségét és értékteremtését,
- költségmegtakarítást érjenek el,
- a termelékenységet növeljék,
- javítsák az ügyfélszolgálat színvonalát, biztosítsák az IT-szolgáltatások és azok minőségének folyamatos és hatékony fejlesztését
ISO/IEC 27001:2005: Informatika. Biztonságtechnika. Az információbiztonság irányítási rendszerei. Követelmények
- az irányítási rendszer kialakításának elvárásai – a PDCA figyelembe vételével,
- az irányítási rendszer dokumentálásának követelményei,
- képzési követelmények
- szükséges erőforrások biztosítása,
- irányítási rendszer belső auditálása,
- irányítási rendszer vezetőségi átvizsgálása,
- irányítási rendszer folyamatos fejlesztése követelményeit.
Az iNFOBEX Kft. ITIL szakemberekkel, ITIL alapján folytatja tevékenységét, megszerezve az ISO 9001, ISO 20001 és az ISO 27001 tanúsítványokat.